ZAJĘCIA DLA DZIECI MŁODSZYCH
Co się dzieje, gdy śnimy?
Dzień dobry Smoki ? Diplodoki!
- Wszyscy już wstali?! A czy wszystkie dzieci się dzisiaj wyspały? NIE! To proponujemy na początek delikatną ?Pobudkę?:
* rozciągamy ręce, teraz nogi, powoli siadamy i oklepujemy ciało od stóp do głów, a na końcu delikatnie oklepujemy całą twarz.
- Czy teraz dzieci już się obudziły? Posłuchajcie, więc bajki o ?Królowej dnia i nocy?
Dawno temu, za siódmym morzem i za siódmą górą, stało piękne miasto. A rządziła nim Królowa Dnia i Nocy, która wszystkich ludzi obdarzała światłem albo mrokiem. Gdy siadała twarzą do miasta ? nastawał dzień. Gdy obracała się plecami ? nadchodził mrok, a wszystkie dzieci kładły się do łóżeczek i słuchały wieczornych bajeczek.
Pewnego dnia dwoje dzieci powiedziało, że one nocą się nudzą. Zasmuciło to Królową i odwróciła się do miasta plecami na wiele dni. Dzieci już nie mogły się bawić na podwórku.
Wtedy to Pola i Nikodem postanowili przeprosić Królową, więc poprosili o pomoc Mędrca. Dziadzio poradził im: ? Nazbierajcie do magicznej buteleczki czarny węgiel i białą kredę, powstanie nowy kolor, który ofiarujecie Królowej.? Kiedy zobaczyła ona swój prezent bardzo się ucieszyła, bo jej się spodobał. Dzieci powiedziały, że nazywa się szary i w szatach takiego koloru chodziła odtąd Królowa Dnia i Nocy każdego dnia.
Sprawdzimy jak uważnie słuchaliście:
- Gdzie było miasto Królowej?
- Co się działo, gdy odwracała się twarzą do miasta?
- Co się działo, gdy odwracała się plecami ?
- Co zasmuciło Królową?
- Jaki prezent dały jej dzieci?
- Jak nazywał się nowy kolor?
- Świetnie! Myślimy, że skoro wszystkie dzieci tak pięknie słuchały bajeczki to najwyższy czas, aby teraz razem z mamą( tatą) czy rodzeństwem troszkę się poruszać? ze starym niedźwiedziem. Najpierw wybieramy spośród siebie niedźwiedzia, który śpi pośrodku, a pozostali uczestnicy zabawy chodzą dookoła niego. Poszczególne godziny dzieci pokazują na palcach, a na ? trzecią godzinę? uciekają, gdy miś ich łapie. Kolejny niedźwiedź idzie spać i zabawą powtarzamy. Udanej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I
- Brawo misie! Chwilka odpoczynku się przyda. Zamieniamy Was teraz w ?Śpiące misie?
Wszystkie dzieci spacerują po pokoju i wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami. Po chwili zmęczone ?misie? kładą się na podłodze na plecach, splatają ręce na brzuchu i powoli oddychają ( przy wdechu brzuszki unoszą się, a przy wydechu opadają), zamykają oczy, głośno chrapią i w końcu zasypiają. Mama( tata) puszcza cichutko kołysankę ? Z popielnika na Wojtusia?
https://www.youtube.com/watch?v=rRSutJCV9D0
- Budzimy się dzieci! Rodzic pyta czy ? misiom? śniło się coś pięknego, a dziecko opowiada swój sen. A czy pamiętacie jakie kolory wystąpiły w naszej bajce ( biały, czarny, szary)?
Chcieliśmy Was teraz zachęcić, abyście namalowali ten sen. Potrzebne będą różowe kartki, biała i czarna farba oraz ?wasze paluszki. Z różowej kartki rodzic wycina duży obłok, na którym paluszki moczone w farbie lub obu kolorach zmieszanych namalują Wasz sen. Wspaniałej zabawy!
- Po południu proponujemy Wam bajeczkę ? Świnka Peppa ? Nocowanie?, z której dowiecie się co jest potrzebne, aby dobrze wypocząć. Dobranoc? czyli do jutra.
https://www.youtube.com/watch?v=n8KJoVOPrBw
ZAJĘCIA DLA DZIECI STARSZYCH
Witajcie przedszkolaki, w tym tygodniu rozmawiamy o czasie w jaki sposób możemy go mierzyć oraz jak możemy go określać. A dziś porozmawiamy na temat snu. Czy wiecie czym jest sen?
Macie racje sny występują w czasie gdy śpimy. Jest to stan gdy nasz mózg może odpocząć po całym dniu ciężkiej pracy. Obejrzyjcie króciutką bajkę, która opowiada nam o snach i o tym skąd się one biorą:
https://www.youtube.com/watch?v=q1D2NeSa7JM
Powiedzcie może wpływać na to co nam się śni?
Czy wszyscy ludzie potrzebują tyle samo snu?
Czy sny są nam potrzebne?
Kto z was zapamiętał ile średnio lat prześpi człowiek ?
Jak myślicie czy śnią nam się tylko dobre rzeczy?
Bardzo ładnie odpowiedzieliście to oznacza że uważnie słuchaliście bajki.
- Teraz przyszedł czas aby troszkę się poruszać. Ćwiczenie będzie polegać na tym ze gdy rodzic/opiekun powie dzień będziesz naśladować czynności, które wykonujesz w ciągu dnia (np., jedzenie, bieganie, mycie się ,gotowanie, bawienie się) natomiast gdy usłyszysz noc jak najszybciej kładziesz się na podłogę i udajesz że spisz. Proszę powtórzcie czynności kilka razy Doskonale wiesz co można robić w dzień a co robimy w nocy aby nasz mózg mógł odpocząć i nabrać sił na kolejny dzień.
- Proszę teraz abyś położył się na podłodze i zamknął oczy w czasie słuchania piosenki :
https://www.youtube.com/watch?v=8x4GC0-Z0ZI
Możesz otworzyć teraz oczy.
- Czy udało się Tobie coś zobaczyć gdy miałeś zamknięte oczy?
- Powiedz mi co mogło by się przyśnić po wysłuchaniu takiego utworu?
- Gimnastyka buzi i języka z ?Potworami? wykonuj ćwiczenia według poleceń.
- Ostatnim zadaniem jest praca plastyczna pt. ? Mój sen?. Do jej wykonania potrzebujemy czarną kartkę, kredę lub pastele. Zadanie polega na tym aby narysować swój sen.