ZAJÊCIA DLA DZIECI M£ODSZYCH
Co siê dzieje, gdy ¶nimy?
Dzieñ dobry Smoki ? Diplodoki!
- Wszyscy ju¿ wstali?! A czy wszystkie dzieci siê dzisiaj wyspa³y? NIE! To proponujemy na pocz±tek delikatn± ?Pobudkê?:
* rozci±gamy rêce, teraz nogi, powoli siadamy i oklepujemy cia³o od stóp do g³ów, a na koñcu delikatnie oklepujemy ca³± twarz.
- Czy teraz dzieci ju¿ siê obudzi³y? Pos³uchajcie, wiêc bajki o ?Królowej dnia i nocy?
Dawno temu, za siódmym morzem i za siódm± gór±, sta³o piêkne miasto. A rz±dzi³a nim Królowa Dnia i Nocy, która wszystkich ludzi obdarza³a ¶wiat³em albo mrokiem. Gdy siada³a twarz± do miasta ? nastawa³ dzieñ. Gdy obraca³a siê plecami ? nadchodzi³ mrok, a wszystkie dzieci k³ad³y siê do ³ó¿eczek i s³ucha³y wieczornych bajeczek.
Pewnego dnia dwoje dzieci powiedzia³o, ¿e one noc± siê nudz±. Zasmuci³o to Królow± i odwróci³a siê do miasta plecami na wiele dni. Dzieci ju¿ nie mog³y siê bawiæ na podwórku.
Wtedy to Pola i Nikodem postanowili przeprosiæ Królow±, wiêc poprosili o pomoc Mêdrca. Dziadzio poradzi³ im: ? Nazbierajcie do magicznej buteleczki czarny wêgiel i bia³± kredê, powstanie nowy kolor, który ofiarujecie Królowej.? Kiedy zobaczy³a ona swój prezent bardzo siê ucieszy³a, bo jej siê spodoba³. Dzieci powiedzia³y, ¿e nazywa siê szary i w szatach takiego koloru chodzi³a odt±d Królowa Dnia i Nocy ka¿dego dnia.
Sprawdzimy jak uwa¿nie s³uchali¶cie:
- Gdzie by³o miasto Królowej?
- Co siê dzia³o, gdy odwraca³a siê twarz± do miasta?
- Co siê dzia³o, gdy odwraca³a siê plecami ?
- Co zasmuci³o Królow±?
- Jaki prezent da³y jej dzieci?
- Jak nazywa³ siê nowy kolor?
- ¦wietnie! My¶limy, ¿e skoro wszystkie dzieci tak piêknie s³ucha³y bajeczki to najwy¿szy czas, aby teraz razem z mam±( tat±) czy rodzeñstwem troszkê siê poruszaæ? ze starym nied¼wiedziem. Najpierw wybieramy spo¶ród siebie nied¼wiedzia, który ¶pi po¶rodku, a pozostali uczestnicy zabawy chodz± dooko³a niego. Poszczególne godziny dzieci pokazuj± na palcach, a na ? trzeci± godzinê? uciekaj±, gdy mi¶ ich ³apie. Kolejny nied¼wied¼ idzie spaæ i zabaw± powtarzamy. Udanej zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I
- Brawo misie! Chwilka odpoczynku siê przyda. Zamieniamy Was teraz w ?¦pi±ce misie?
Wszystkie dzieci spaceruj± po pokoju i wykonuj± spokojny wdech nosem i wydech ustami. Po chwili zmêczone ?misie? k³ad± siê na pod³odze na plecach, splataj± rêce na brzuchu i powoli oddychaj± ( przy wdechu brzuszki unosz± siê, a przy wydechu opadaj±), zamykaj± oczy, g³o¶no chrapi± i w koñcu zasypiaj±. Mama( tata) puszcza cichutko ko³ysankê ? Z popielnika na Wojtusia?
https://www.youtube.com/watch?v=rRSutJCV9D0
- Budzimy siê dzieci! Rodzic pyta czy ? misiom? ¶ni³o siê co¶ piêknego, a dziecko opowiada swój sen. A czy pamiêtacie jakie kolory wyst±pi³y w naszej bajce ( bia³y, czarny, szary)?
Chcieli¶my Was teraz zachêciæ, aby¶cie namalowali ten sen. Potrzebne bêd± ró¿owe kartki, bia³a i czarna farba oraz ?wasze paluszki. Z ró¿owej kartki rodzic wycina du¿y ob³ok, na którym paluszki moczone w farbie lub obu kolorach zmieszanych namaluj± Wasz sen. Wspania³ej zabawy!
- Po po³udniu proponujemy Wam bajeczkê ? ¦winka Peppa ? Nocowanie?, z której dowiecie siê co jest potrzebne, aby dobrze wypocz±æ. Dobranoc? czyli do jutra.
https://www.youtube.com/watch?v=n8KJoVOPrBw
ZAJÊCIA DLA DZIECI STARSZYCH
Witajcie przedszkolaki, w tym tygodniu rozmawiamy o czasie w jaki sposób mo¿emy go mierzyæ oraz jak mo¿emy go okre¶laæ. A dzi¶ porozmawiamy na temat snu. Czy wiecie czym jest sen?
Macie racje sny wystêpuj± w czasie gdy ¶pimy. Jest to stan gdy nasz mózg mo¿e odpocz±æ po ca³ym dniu ciê¿kiej pracy. Obejrzyjcie króciutk± bajkê, która opowiada nam o snach i o tym sk±d siê one bior±:
https://www.youtube.com/watch?v=q1D2NeSa7JM
Powiedzcie mo¿e wp³ywaæ na to co nam siê ¶ni?
Czy wszyscy ludzie potrzebuj± tyle samo snu?
Czy sny s± nam potrzebne?
Kto z was zapamiêta³ ile ¶rednio lat prze¶pi cz³owiek ?
Jak my¶licie czy ¶ni± nam siê tylko dobre rzeczy?
Bardzo ³adnie odpowiedzieli¶cie to oznacza ¿e uwa¿nie s³uchali¶cie bajki.
- Teraz przyszed³ czas aby troszkê siê poruszaæ. Æwiczenie bêdzie polegaæ na tym ze gdy rodzic/opiekun powie dzieñ bêdziesz na¶ladowaæ czynno¶ci, które wykonujesz w ci±gu dnia (np., jedzenie, bieganie, mycie siê ,gotowanie, bawienie siê) natomiast gdy us³yszysz noc jak najszybciej k³adziesz siê na pod³ogê i udajesz ¿e spisz. Proszê powtórzcie czynno¶ci kilka razy Doskonale wiesz co mo¿na robiæ w dzieñ a co robimy w nocy aby nasz mózg móg³ odpocz±æ i nabraæ si³ na kolejny dzieñ.
- Proszê teraz aby¶ po³o¿y³ siê na pod³odze i zamkn±³ oczy w czasie s³uchania piosenki :
https://www.youtube.com/watch?v=8x4GC0-Z0ZI
Mo¿esz otworzyæ teraz oczy.
- Czy uda³o siê Tobie co¶ zobaczyæ gdy mia³e¶ zamkniête oczy?
- Powiedz mi co mog³o by siê przy¶niæ po wys³uchaniu takiego utworu?
- Gimnastyka buzi i jêzyka z ?Potworami? wykonuj æwiczenia wed³ug poleceñ.
- Ostatnim zadaniem jest praca plastyczna pt. ? Mój sen?. Do jej wykonania potrzebujemy czarn± kartkê, kredê lub pastele. Zadanie polega na tym aby narysowaæ swój sen.