Strona domowa

Monika Dębicka, Paulina Dzikowska

ZAJĘCIA DLA DZIECI MŁODSZYCH


JAK MIERZYMY CZAS?

Witajcie kochane przedszkolaki! :)

Mam nadzieję, że jesteście wyspani i gotowi do zabawy. Wczoraj dowiedzieliście się, jakie mamy pory roku, a dzisiaj dowiecie się: Jak mierzymy czas? Czas to nie tylko zegar i godziny, ale czas to również dni tygodnia, miesiące, lata oraz pory roku. Wiecie już, jakie mamy pory roku. Ale czy wiecie, że każdej porze roku przyporządkowane są miesiące? Abyście bliżej poznali wszystkie miesiące zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „ Pory roku i miesiące”:

 

https://youtu.be/vF-f4pSW9zk

 

Słowa piosenki

                                                                                                                                                                                                 

  1. Styczeń mrozi mocno nos,

    w lutym przydałby się koc.

    W marcu jak w garncu wstaje się,

    w kwietniu czasem spadnie deszcz.

Ref: To są naszego roku miesiące,

       wszystkie są inne, ciepłe, zimne, gorące.

       Gdy świat prawdziwy, a jakby na niby,

       Czas wiosny, czas lata, jesieni i zimy.

  1. Maj kwitnie wiosna nam,

       w czerwcu się ożywia sad.

      W lipcu wakacje i wojaże,

      w sierpniu na wrotki i na plaże.

Ref: To są nasze roku miesiące,

        wszystkie są inne ciepłe, zimne, gorące.

        Gdy świat prawdziwy, a jakby na niby,

         czas wiosny , czas lata, jesieni i zimy.

  1. Wrzesień już do szkoły czas,

    październik przyjaźni nowych czas.

    Listopad liśćmi się zapowiada,

    A grudzień święta i śnieżna zabawa.

Brawa!!! Mam nadzieje, że uważnie słuchaliście piosenki i będziecie umieli z pomocą rodziców udzielić odpowiedzi na moje pytania. Oto one:

  • Jakie pory roku ma cały rok?
  • Jaką obecnie mamy porę roku?
  • W jakie kolory ubrały się pory roku? ( popatrz na obrazek)
  • Z pomocą rodziców proszę wymieńcie kolejno miesiące.
  • W jakim miesiącu obchodzisz urodziny?

Świetna praca, z pewnością doskonale poradziliście sobie z tym zadaniem.

  1. Myślę, że pora się poruszać. Zaproście do wspólnej zabawy rodzeństwo, rodziców. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na hasło wiosna- przynosi rzecz w kolorze zielonym, lato-rzecz w kolorze żółtym, jesień – rzecz w kolorze czerwonym oraz zima-rzecz w kolorze niebiskim. Mam nadzieje, że dobrze się bawiliście.
  2. Kolejnym Waszym zadaniem będzie wskazanie paluszkiem lub połączenie kredką symbolu pory roku do odpowiedniego ubrania.
  1. Wiemy, że czas to pory roku, miesiące oraz dni tygodnia. Zapraszam do zabawy ruchowej razem z dniami tygodnia a jest ich aż siedem.

Gimnastyka dni tygodnia- zabawa ruchowa

Gimnastyka-dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy poniedziałek się zaczyna,

trening tydzień rozpoczyna.

We wtorek dwa podskoki,

środa lubi kroki w boki.

Czwartek kręci dwa kółeczka,

no a w piątek jaskółeczka.

A w sobotę szybko dwa przysiady,

a niedziela robi ślady.

I tak przez tydzień cały ,

dni tygodnia wciąż szalały.

  1. Kochane przedszkolaki, a teraz rozluźnijmy swoją buzię ćwiczeniami logopedycznymi, powtarzając za zwierzętami.

Na zakończenie dzisiejszej zabawy praca plastyczna. Będą nam potrzebne: farby ( kolor żółty, zielony, czerwony), wata, klej, kartka A4, patyczki do uszu.  Poproście rodziców, aby Wam wydrukowali lub narysowali na kartce drzewo. Następnie umoczcie jeden patyczek w kolorze zielonym i postemplujcie część drzew. Tak po kolei każdy kolor wraz z każdą częścią drzewa (zielony, żółty, czerwony). Na koniec w ostatniej części drzewa przyklejcie watę. Gratuluję, zrobiliście piękną pracę plastyczną pt. „ Drzewo – pory roku ”.

DZIĘKUJĘ KOCHANI ZA DZISIEJSZE ZAJĘCIA :)

„ DRZEWO- PORY ROKU”

 

BARDZO ŁADNA PRACA

 

ZAJĘCIA DLA DZIECI STARSZYCH


 

WITAJCIE KOCHANE DZIECI

DZISIAJ ZAPOWIADAJĄ SIĘ BARDZO CIEKAWE ZAJĘCIA, DOWIEMY SIĘ CO TO JEST CZAS I W JAKI SPOSÓB MOŻEMY GO MIERZYĆ. GOTOWI? TO ZACZYNAMY

  1. Każdy chce się czuć bezpiecznie w swoim otoczeniu. Bezpiecznie czujemy się wtedy, gdy wszystko dookoła jest przewidywalne. Gdy człowiek uświadomił sobie, że w przyrodzie istnieją zjawiska, które następują po sobie, wówczas zaczął je badać. Pierwszym obserwowanym zjawiskiem było następowanie po sobie dni i nocy. Ich obserwacje już w starożytności wskazywały, że rytm ten zmienia się w zależności od pór roku – innych zjawisk, które również występują cyklicznie. Przyjrzyjmy się zatem sposobom obserwacji upływającego czasu. PROSZĘ ABYŚCIE NAZWALI PRZEDMIOTY NA OBRAZKACH I OKREŚLILI DO CZEGO ONE SŁUŻĄ?

  1. CZY WIECIE, ŻE DNI TYGODNIA RÓWNIEŻ SŁUŻĄ NAM DO ODMIERZANIA CZASU. PROSZĘ, ABYŚCIE TERAZ WYMIENILI JE WSZYSTKIE I OKRESLILI ICH LICZBĘ.

WSPANIALE WAM POSZŁO, DLATEGO TERAZ TROSZKĘ SIĘ PORUSZAMY PRZY RYMOWANCE O DNIACH TYGODNIA. POWTARZAJCIE ZA PROWADZĄCYM I WYKONUJCIE CZYNNOŚCI WYMIENIONE W RYMOWANCE.

 

W PONIEDZIAŁEK W GÓRĘ HOP HOP

WTOREK KROCZEK W TYŁ I W BOK

OBRÓT TO NADESZŁA ŚRODA

W CZWARTEK PRZYSIAD DODAJ

W PIĄTEK LEĆ W DAL SAMOLOTEM

MŁYNKI KRĘĆ W SOBOTĘ

A W NIEDZIELE DYSKOTEKA

 

  1. TERAZ MAM DLA WAS TRUDNĄ ZAGADKĘ- POWIEDZCIE MI CO TO JEST ROK?

PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ TO CZAS W JAKIM ZIEMIA OKRĄŻA SŁOŃCE.

CIEKAWOSTKA DLA DOCIEKLIWYCH, IŻ TEN CZAS WYNOSI 365 DNI.

JAK MYŚLICIE CZY TO DŁUGO? TO BARDZO DŁUGO, WYOBRAŹCIE SOBIE, IŻ W KAŻDYM ROKU MUSIMY ZMIEŚCIĆ CZTERY PORY ROKU- PROSZĘ, ABYŚCIE MI JE WYMIENILI I OKRESLILI ILE ICH JEST

W KAŻDM ROKU MUSIMY RÓWNIEŻ ZMIEŚCIĆ MIESIĄCE- ILE MAMY MIESIĘCY? WYMIEŃCIE JE

NA KONIEC W KAŻDYM MIESIĄCU MUSIMY ZMIEŚĆ TYGODNIE. POWIEDZCIE MI Z ILU DNI SKŁADA SIĘ TYDZIEŃ I WYMIEŃCIE WSZYSTKIE DNI PO KOLEI. JAKIE DNI NAZYWAMY WEEKENDEM I CZYM RÓŻNIĄ SIĘ ONE OD POZOSTAŁYCH.

NA ZAKOŃCZENIE TEGO ĆWICZENIA PROSZĘ ABYŚCIE ZAZNACZYŁY NA OBRAZKU JAKĄ MAMY PORĘ ROKU, MIESIĄC ORAZ DZIEŃ TYGODNIA

  1. TERAZ ZAPRASZAM WAS DO ZABAWY RUCHOWEJ „ZEGAR BIJE”, PROSZĘ ABYŚCIE NAŚLADOWALI RUCHY PANI Z EKRANU

https://www.youtube.com/watch?v=MJXsi9A5oeE

  1. ODPOCZNIJMY TROSZECZKĘ I WYSŁUCHAJMY OPOWIADANIA PROFESORA CIEKWSKIEGO

 „Profesor Ciekawski zapoznaje dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu”.
Ledwo zdążyłem na spotkanie z Wami! Noszę zegarek, ciągle się spieszę, ale nigdy nie mogę zdążyć! Czy ludzie zawsze mierzyli czas i tak strasznie się spóźniali... Chyba nie. A jak to było kiedyś? Posłuchajcie. Już od bardzo dawna, ludzie zdawali sobie sprawę z upływającego czasu. Wcale go nie mierzyli, ale wiedzieli, że po nocy wstaje dzień, a potem znowu nadchodzi pora snu i odpoczynku, czyli noc. W ciągu dnia także zauważali upływ godzin, bo co jakiś czas odczuwali głód. Później, kiedy człowiek przestał wędrować z miejsca na miejsce i zaczął uprawiać ziemię, zaobserwował, że z upływem czasu są związane duże, powtarzające się zmiany w przyrodzie. My nazywamy je dzisiaj porami roku. Każda pora roku wymaga innych prac na polach. Zanim zbudowano pierwszy zegar, taki, jaki znamy dziś, wymyślano przeróżne sposoby mierzenia czasu.
Najdawniejszym sposobem mierzenia czasu było wykorzystanie cienia, jaki rzucały nieruchome przedmioty oświetlone promieniami słońca. Mógł to być cień drzewa, drąga lub nawet stojącego człowieka. Długość cienia przedmiotu lub człowieka stojącego w tym samym miejscu zmienia się w zależności od pory dnia. Mniej więcej 4—5 tysięcy lat temu pojawiły się w Egipcie, Babilonii, Chinach i Indiach pierwsze gnomony. Były to wysokie słupy lub pręty ustawione na równym, płaskim terenie. Ich cień przesuwający się w ciągu dnia po ziemi spełniał rolę dzisiejszych wskazówek zegara.
W Egipcie rolę gnomona pełniły obeliski. Byty to wysokie, zwężające się ku górze kolumny wykute z jednego kamiennego bloku. Ozdabiano je napisami w języku egipskim — hieroglifami. Wszystkie te zegary nazywamy słonecznymi, gdyż działały tylko wtedy, gdy świeciło słońce. Wszyscy jednak wiemy, że bywają pochmurne dni, kiedy to żaden zegar słoneczny nie pokaże godziny. Podobnie w nocy. Dlatego wymyślano coraz to inne zegary.
Wreszcie wynaleziono zegary mechaniczne, poruszane za pomocą nakręcanej sprężyny. Początkowo byty one bardzo duże i bardzo cenne. Umieszczano je na wieżach zamków lub ratuszów. Przez wiele setek lat w większości miast znajdował się jeden taki zegar. Dzięki rozwojowi techniki każdy może dziś mieć własny zegarek i nosić go przy sobie, bo waży on już tylko kilka gramów, a nie kilkaset ton, jak to było z obeliskami w starożytnym Egipcie

PRZYJŻYJCIE SIĘ OBRAZKOM I UŁÓŻCIE JE W KOLEJNOŚCI OD TYCH KTÓRE POWSTAŁY NAJWCZEŚCNIEJ DO TYCH KTÓRE WYNALEZIONO NAJPÓŹNIEJ

NA ZAKOŃCZENIE PROSZĘ, ABYŚCIE POKOLOROWALI MANDALĘ UKAZUJĄCĄ PORY ROKU