Strona domowa

Magdalena Borzeszkowska, Magdalena Cemka

ZAJĘCIA DLA DZIECI MŁODSZYCH


 

Temat: Cztery pory roku

 

Dzień dobry moi kochani.

Na dzisiejszych zajęciach porozmawiamy o porach roku. Na początku powiedzcie z czym wam się kojarzą poszczególne pory roku:

A czy ktoś wie jaką obecnie mamy porę roku? :)

Teraz poproście rodziców o przeczytanie wierszyka ? słuchajcie bardzo uważnie. Czy już macie nastawione uszy? W takim razie zaczynamy

 

?Pory roku? S. Karaszewski.

Cztery pory ma rok cały,
Aby się nie pomieszały
Zmieniająca się przyroda
Wyznaczyła porom podział.
Wiosna niesie kwiaty,
Za nią idzie lato,
Jesień sypie kasztanami,
Zima biegnie z bałwankami.
Wiosną świeci słońce,
Lato jest gorące,
Jesień jabłka ma dojrzałe,
Zima biegnie w futrze białym.

Kto wie:

O czym jest ten wiersz?
Ile jest pór roku? Wymieńcie je.
Co niesie wiosna?
Jak pora idzie za wiosną?
Jakie jest lato?
Czym sypie jesień?
Co ma jesień dojrzałego?
Z kim biegnie zima?
W czym biegnie zima?
Z jakim kolorem kojarzy Wam się wiosna (lato, jesień, zima)?

 

Drogie dzieci a jaka jest wasza ulubiona pora roku?

 

Pobawimy się teraz w zabawę prawda ? fałsz. Rodzic przeczyta wam zdanie, a Wy powiecie czy mówię prawdę czy to jest fałsz

  • Teraz jest wiosna.
  • Wiosną jeździmy na sankach.
  • Latem lepimy bałwana.
  • Jesienią zrywamy jabłuszka w sadzie.
  • Zimą kwiaty kwitną.
  • Zimą rzucamy śnieżkami.
  • Jesienią dokarmiamy ptaki.
  • W lecie są wakacje i kąpiemy się w morzu.
  • Wiosną kolorowe liście spadają z drzew.
  • Latem ubieramy choinkę.

 

Ostatnim zadaniem będzie gimnastyka buzi i języka. Rodzic przeczyta wam opowiadanie a Wy będziecie wykonywać ćwiczenia.

 
Był ciepły jesienny dzień. Języczek Wędrowniczek postanowił wybrać się do parku. (Dzieci powoli uderzają czubkiem języka w górne zęby, mając otwarte usta). Park wyglądał pięknie w jesiennych barwach. Języczek Wędrowniczek przyglądał się mijanym drzewom (dotykają kolejnych zębów w szczęce górnej, a potem dolnej). Widział jeżyka zakopanego w stercie liści, (ściągają wargi w dzióbek i poruszają nim). Między gałęziami drzew zauważył rudą wiewiórkę przemykającą do dziupli z orzeszkiem. (Przesuwają językiem po podniebieniu, od górnych zębów w stronę gardła, mając otwarte usta). Widział fruwające ptaki, które pozostały u nas na zimę. (Dzieci mówią frr dmuchając na uniesiony czubek języka przy otwartych ustach). Nagle zaczął padać deszcz. (Mówią kap, kap, kap...i uderzają palcami o podłogę). Języczek wędrowniczek wrócił do domu.

 

Świetnie sobie poradziliście. Zapraszam Was do gry multimedialnej:

https://learningapps.org/watch?v=pfg214bft17

 

ZAJĘCIA DLA DZIECI STARSZYCH

Witam was kochani 

Dzisiaj zajmiemy się tematem pór roku. Dlaczego zmieniają się pory roku?

Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie, jaką mamy teraz porę roku i po czym to poznajemy? Ile mamy pór roku? Czy potraficie je wymienić?

  1. Obejrzyj bajkę na kanale YouTube ?Film animowany Zdrojek i Pory Roku dla Żywiec Zdrój?.
  2. Teraz zabawa polegająca na odkrywaniu kolorów pór roku. Przygotujcie kartki w 4 kolorach (jeśli brakuje kartek, mogą być np. klocki): zielonym (wiosna), żółtym (lato), czerwonym (jesień) i niebieskim (zima). Wymieniając kolejne pory roku poproś dziecko, aby wybrało kartkę w kolorze, który kojarzy mu się z wymienioną porą roku. Spytaj, dlaczego wybrało dany kolor.
  3. ? Jaka to pora roku?- zagadki słowno- obrazkowe. Poproś dziecko, aby po każdej odgadniętej zagadce, spróbowało dopasować do niej odpowiedni obrazek (patrz obrazki ?Pory roku?).

    Jaka to pora roku rozrzuca
    zieleń wokół? Kaczeńce złoci
    na łąkach i słucha pieśni skowronka. (WIOSNA)

    Ma dla wszystkich złote plaże,
    chłód jeziora, w lesie cień.
    A dla dzieci, jakie ma atrakcje?
    Dla dzieci ? słoneczne wakacje! (LATO)

    Maluje liście kolorowo,
    na czerwono i pomarańczowo.
    Słonko świeci gdy ona się śmieje,
    kiedy płacze, to deszcz leje. (JESIEŃ)

    To jest pani w sukni białej.
    Sypie śniegiem na świat cały,
    a malutkie te dziewczynki
    to córeczki jej, śnieżynki. (ZIMA)

 

  1. Spytaj dziecko, jaka jest jego ulubiona pora roku. Zaproponuj, aby spróbowało ułożyć puzzle ze swoją ulubioną porą roku (Przetnij obrazek z ulubioną porą roku wzdłuż linii i przygotuj z nich puzzle).

 

  1. ?Zabawa czterech pór roku? ? zabawa ruchowa z rodzicami.
    Na dywanie rozłożone są kartki (można zastąpić je np. klockami), w kolorach, z którymi kojarzą się pory roku: czerwone ? jesień, zielone ? wiosna, żółte ? lato i niebieskie ? zima. Jedna osoba stoi w środku i woła daną porę roku, osoby stojące na odpowiednim kole muszą zmienić swoje miejsce. Osoba, która zdążyła zając miejsca jako ostatnia na kole wypowiada następną porę roku, itd.

 

  1. Poćwicz buzię z jeżykiem i rób to, co on (znajdź obrazek dostępny poniżej ?Jeżyk Dyzio?).

 

 ?Jeżyk Dyzio?

 

?Pory roku?

 

 

8. Usiądź wygodnie na dywanie. Spróbuj odgadnąć, czy zdania poniżej są fałszywe (siedź na dywanie), bądź prawdziwe (wstań). Zaczynamy zabawę.

  • Teraz jest wiosna.
  • Wiosną jeździmy na sankach.
  • Latem lepimy bałwana.
  • Krokus to kwiat wiosny.
  • Jesienią zrywamy jabłuszka w sadzie.
  • Zimą kwiaty kwitną.
  • Zimą rzucamy śnieżkami.
  • Jesienią dokarmiamy ptaki.
  • W lecie są wakacje i kąpiemy się w morzu.
  • Wiosną kolorowe liście spadają z drzew.
  • Latem ubieramy choinkę.

 

9.Na koniec naszych zajęć wydrukuj obrazek drzewa dostępny poniżej i domaluj do niego spadające jesienne listki.

 

Powodzenia