Strona domowa

Hanna Kozłowska, Beata Barczyk

Dzień dobry kochane dzieci.

Dzisiaj dowiecie się co trzeba robić, żeby zachować zdrowie. Zdrowie jest naszym ogromnym skarbem, dlatego musimy o nie dbać. Zależy ono od tego co zjadamy i czy dbamy o codzienną aktywność czyli ruch np. spacery, zabawy na podwórku. Bardzo ważne jest też dbanie o higienę czyli o to, żeby nasze ciało było czyste, zwłaszcza nasze ręce, a także włosy i zęby. 

1. "Piramida zdrowego żywienia dla dzieci": 

Popatrzcie na piramidę żywieniową. Zwróćcie uwagę na produkty żywnościowe, które dają nam najwięcej zdrowia, ponieważ ich zjadanie dostarcza nam najwięcej witamin. Popatrzcie też na produkty, których nie powinniśmy jeść często. Pamiętajcie, że przed każdym posiłkiem należy starannie UMYĆ RĘCE mydłem, a przed jedzeniem owoców i warzyw należy je dobrze opłukać wodą. * Jak myślisz, czy możesz zjadać dużo słodyczy? *

2. "Głowa ramiona kolana..." - zabawa ruchowa:

Pamiętajcie najwięcej miejsca w piramidzie zajmuje AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA = RUCH, zatem teraz wstańcie i poćwiczcie "Głowa ramiona kolana..." https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

3. "Posprzątajcie w swojej buzi" - ćwiczenia ortofoniczne:

Rodzic prezentuje sposób, w jaki trzeba ?sprzątnąć" w buzi, aby było czysto (przesuwanie językiem na różne strony po policzkach i podniebieniu). Ponieważ czystość jest ważna dla zdrowia, trzeba również sprawdzić, czy czyste są zęby (przesuwanie języka po wewnętrznych i zewnętrznych częściach zębów). Teraz, kiedy cała buzia jest czysta, można zaprezentować piękny uśmiech (przejście od pozycji ?dzióbka" do ?szerokiego uśmiechu").

4. "Czyste, brudne dziecko" - porównywanie obrazków: 

Popatrzcie na obrazek dziecko czysto ubrane i zadbane, natomiast obok ? dziecko w poplamionym i dziurawym ubraniu, z rozczochranymi włosami, brudną buzią i rękami. Dzieci oglądają obrazki Porównują wygląd dziecka na obu obrazkach... Określają, który widok jest przyjemniejszy i dlaczego? Mówią, co powinien zrobić chłopiec, aby odmienić swój wygląd...

5. Praca plastyczna:

Narysujcie na talerzu swój zdrowy posiłek lub wytnijcie z gazetki reklamowej produkty żywnościowe, owoce, warzywa i przyklejcie. 
 

6.* Zadanie dla dzieci 5-letnich: Zabawy z literą "I", "i".

 

 

Poznamy literę (to co piszemy) i głoskę (to co słyszymy) ?i" oraz ?I". Rodzic wypowiada różne słowa (m.in. indyk, irys, igloo, iskry, igła, internet). Prosi, aby dziecko klasnęło, kiedy usłyszy słowo rozpoczynające się na głoskę ?i". Czy znasz jakieś imiona na głoskę "I"? (Ida, Ilona, Iga, Inga, Ignacy) Pokoloruj kartę z literą wypełnioną obrazkami, których nazwy rozpoczynają się od litery [i].

 

 
Zajęcia dla dzieci młodszych
 

JAK DBAĆ O ZDROWIE?

Kochani w tym tygodniu rozmawiamy o zdrowiu. Dzisiaj porozmawiamy o tym, co robić by zdrowym być i w jaki sposób dbać o nasze zdrowie.

Na początek wysłuchajcie wiersza ?Nasze zdrowie? B. Lewandowskiej.


Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie.
Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo.
Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.
Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
Na obrazku bez zarazków.
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy być jak ryba.

Mam nadzieję, że uważnie słuchaliście, spróbujcie   odpowiedzieć na pytania:

  •  Co to znaczy być zdrowym?
  • Co należy robić, aby być zdrowym?
  • Jak Wy dbacie o swoje zdrowie?
  • Jakie przybory pomagają zachować czystość?

 

Brawo dla Was. Pięknie słuchaliście wiersza.

Czy wiecie, co trzeba jeszcze robić, by być zdrowym? Oczywiście, dużo się ruszać i zdrowo odżywiać.

 Tak, kiedy   ruszamy się, czy   uprawiamy sport   to wzmacniamy nasze    mięśnie i nasze serduszko (a serce też jest mięśniem), serce pracuje wówczas wydajniej, jest w lepszej kondycji.    Kiedy    będziemy prawidłowo się odżywiać zachowamy zdrowie.  Ponieważ serce pracuje nieustannie wykonując ważne zadanie, to musi być zdrowe, a każdy musi zadbać o jego dobrą kondycję.

Jeśli przekonamy się do zdrowych nawyków i będziemy stosować je w życiu, to nasze serduszko, które jest ważnym organem w naszym organizmie, będzie w dobrej kondycji, a my będziemy silni i zdrowi.

 

Moje serduszko ? zabawa badawcza: słuchanie bicia serca i pulsu; doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.

Zabawa w parach (rodzic -dziecko) gdzie jedna osoba słucha bicia serca drugiej oraz indywidualnie- każde dziecko przykłada rękę i sprawdza bicie własnego serca i pulsu. Badanie przeprowadzamy w stanie spoczynku, a następnie po wykonaniu kilku podskoków, pajacyków, aby dzieci zauważyły różnicę w tempie uderzeń przed ? i po aktywności fizycznej.

 

Posłuchaliśmy, jak biją nasze serduszka to teraz czas na poranną gimnastykę. Kochane dzieciaki czy znacie Świeżaki?  Poćwiczmy razem z nimi.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

 

Poćwiczyliśmy, potańczyliśmy to teraz odpocznijmy po tych wygibasach i spróbujmy rozwiązać zagadki

1) Wszyscy mamy słodkie minki, bo zjadamy...........................(witaminki)

2) Masz gorączkę? Na co czekasz? Pora by Cię zbadał.................(lekarz)

3) Witaminy, witaminy dla chłopczyka i .................................(dziewczyny)

4) Jedz owoce i jarzyny w nich mieszkają ...............................(witaminy)

 5) Przez cały rok pij marchewkowy .......................................(sok)

6) Myję zęby, bo wiem właśnie o tym, kto ich nie myje ten ma.......(kłopoty)

7) Mydło wszystko umyje, nawet uszy i..................................(szyję)

8) Kto się często myje ten długo ........................................(żyje)

9) My lubimy czyści być, więc się trzeba często........................(myć)

10) Skakać, biegać, tańczyć wkoło razem będzie nam ...................(wesoło)

 

 

Kochani a teraz zadanie dla ?bystrych oczek" - ułóżcie puzzle

 

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/218697-ruch-to-zdrowie/2x2

 

Na zakończenie dzisiejszych zajęć poćwiczymy nasze rączki.

Pokolorujcie ilustracje, które przedstawiają czynności dobre dla zdrowia.